Expositie HAAR!

OpdrachtgeverCentraal Museum
Datum2016
Weblinkcentraalmuseum.nl
Categorie

Over HAAR!

In het voorjaar van 2016 opende de modetentoonstelling HAAR! in het Centraal Museum in Utrecht. De tentoonstelling toonde mode-items, kunstwerken en andere objecten gemaakt van menselijk haar. Er was werk te zien van onder anderen Julien d’Ys, Charlie LeMindu, Shoplifter, Zhu Twian en Levi van Veluw.

Mijn opdracht

Voor de tentoonstelling HAAR! ben ik gevraagd een marketingcommunicatiecampagne te ontwikkelen.

Strategie

Voor de campagne heb ik de wereldberoemde Christiaan Houtenbos als ambassadeur ingezet. Daarnaast heb ik veel samengewerkt met influencers en (media)partners om de doelgroepen (modeliefhebbers) te bereiken. Zo organiseerden we ter ere van de expositie een fotoserie en lanceringsfeest samen met independent magazine De Dakhaas en conceptstore Hutspot, en werkten we samen met Kinki Kappers.

Resultaten

– 40.000 bezoekers
– Aandacht in o.a. The New York Times, DWDD, Volkskrant, ELLE, Harpers Bazaar, Glamcult.
– (Media)partners Glamcult, Kinki Kappers, Hutspot en Dakhaas Magazine.
– Groeiende museum-community van modeliefhebbers. Deze community bouwden we tijdens de tentoonstelling op door focusgroepen te organiseren en door bezoekers onderdeel te maken van een nieuw kunstwerk. Zij konden hiervoor een pluk haar doneren.

Persquotes

NRC geeft HAAR! vier sterren ☆☆☆☆

Volkskrant: ☆☆☆☆  – Tot nadenken stemmend, maar ook tot bewonderen, gruwelen en grijnzen; HAAR! biedt het hele pakket.”

Elsevier: “Menselijk haar kan heel mooi zijn, maar heeft ook een griezelige kant. Juist die aspecten maken de expositie HAAR! zeer boeiend”

Foto’s van de opening van HAAR gemaakt door Ivar Pel